I. mezinárodní teatroterapeutická konference

Dne 3. října 2011 se v kongresovém sále Regionálního centra Olomouc uskutečnila již tradiční teatroterapeutická konference, které se zúčastnili jak poskytovatelé sociálních služeb, zástupci města a kraje, tak zejména čeští a zahraniční teatroterapeuté a samotní herci. Konferenci ráno zahájili PaedDr. Petr Matuška, Ph.D., ředitel Klíče – CSS, p.o., spolu s Ing. Jiřím Horeckým, MBA, prezidentem APSS ČR, a prof. PaedDr. Milanem Valentou, Ph.D. zástupcem Ústavu speciálněpedagogických studií PdF UP.

         Během dne se na pódiu ukázali herci z Přerova s hrou pojednávající o životní cestě člověka, která vznikla pod vedením paní Marcely Vožďové. DivaDno o.s. – divadlo herců bez přístřeší představilo svoji hru Experti – hra je velice emotivní zpovědí, sestavenou z životních příběhů a zkušeností lidí, kteří se ocitli na ulici. Nechybělo zde ani představení dramatického kroužku SPOLU Olomouc, o.s. Cirkus spolu, jež nám přiblížilo představy herců o ideálním cirkusovém programu. Naše zařízení zde reprezentoval taneční soubor Domino se svojí verzí temného muzikálu Tajemství, a také Divadlo My s hrou Pohodička na domečku, jejíž děj mapuje možné scénáře toho, co by se dělo, kdyby na chráněném bydlení začalo hořet.

         Jako zástupce světové teatroterapie zde přednesl příspěvek Creating flow pan Koert Dekker, divadelní režisér a výtvarník divadla Maatwerk z Rotterdamu. Za Slovensko zde vystoupily teatroterapeutky Divadla z Pasáže Markéta Dulavová a L’udmila Veverkové z Banské Bystrice. Jejich příspěvek se zaměřil na přiblížení Divadla z Pasáže v historii a současnosti. Dále se s námi podělily o své zkušenosti s profesionalizací divadla herců s mentálním postižením. Za české teatroterapeuty zde vystoupili Martin Učík s příspěvkem o dvaceti letech Bohnické divadelní společnosti, Šárka Kropáčková představila občanské sdružení TRIPITAKA a jeho projekt První úspěch, kde využívají teatroterapii v sociální akci, a výstupem je autorské divadelní představení mladých lidí vyrůstajících bez biologických rodičů. V neposlední řadě Martin Dominik Polínek, který působí jako odborný asistent v Ústavu speciálněpedagogických studií na UP, vystoupil s příspěvkem o teorii a vědeckém ukotvení této mladé terapeutické disciplíny.

         Oživením letošní konference byly ukázky filmů, vytvořených a prezentovaných na festivalu Mentalpower – Kukadla na mrazu a Pohádka, a především workshopy, uskutečněné ve druhé části konference. První byl pod vedením Koerta Dekkera a zabýval se fenoménem creating flow, vytvářením takové atmosféry a podmínek, kdy herci s mentálním postižením přebírají vedení při tvorbě a využívají možnosti volné improvizace. Druhý workshop vedl slovenský teatroterapeut Patrik Krebs, režisér „Divadla bez domova“ z Bratislavy na téma využívání možností vzdělávání v oblasti teatroterapie.

         Letošní konference byla ve znamení diskusí herců s diváky. Na mnohé dotazy na herce z publika pro časový harmonogram ani nezbýval čas. Účastníci konference projevovali značný zájem o to, jak vznikaly samotné hry, kde brali tvůrci inspiraci, jakým způsobem a jak dlouho na hrách pracují i jaké k tomu mají podmínky. Největší smršť asi zaznamenali herci z DivaDna, kteří vyprávěli i o svých spletitých životních příbězích, které jim byly inspirací.